Tak naprawdę ten wpis to kryptoreklama mojego demo:

To zabrzmi jak nota biograficzna...

Moim pierwszym publicznym, rapowanym wystąpieniem było nawinięcie piosenki disco-polo pt. "Żabka mała" niejakiego Brajana na lekcji wychowawczej w 2. klasie podstawówki. Prawdziwy wiatr w żagle złapałem, gdy całe młode pokolenie zajarało się "Mezokracją". Fascynację tę podzielałem nie tylko w sposób bierny - zatracając się w słuchaniu tego kawałka - ale i aktywnie, czego rezultatem było monumentalna, siedmiozwrotkowa "ballada" hip-hopowa zatytułowana "PRL", w której z pełnym przekonaniem nawijałem o wyobrażonych realiach życia w komunie:

Człowieku wstajesz, kolejny dzień, / czarno-biała rzeczywistość. / Wczesny ranek, dzieci śpią, żona też / w waszym wspólnym małym "M" / wydzielonym przez komunę dla jej dzieci, / a tam żule wśród śmieci szukają żarcia, / nie wytrzymali parcia - są na bruku / wysłuchując pieśni dla Stalina huku. (...) I już wiesz, że twoje dzieci też tam będą / najpierw one, potem ty - zostaniesz mendą. / Mendami nie zostaną dzieci ruskich multimilionerów / którzy grosz ostatni wyciskają z ludzi PRL-u / takich jak ty... takich jak ty... / Witaj w PRL-u!

Kawałek tak się spodobał, że wykonywałem go wiele razy wśród nabożnie słuchających znajomych. Całość, rapowana acapella (bit i rytm istniały tylko w wyobraźni), musiała trwać dobre 10 minut wraz z refrenami. Do dziś zachowała się z niego tylko zacytowana powyżej pierwsza zwrotka.

Potem... Potem był "Pegazłom", pewnego rodzaju pean na cześć oldschoolu, swego czasu bardzo popularny ze względu na wyprodukowany przez theGabryśz teledysk:

Zrobiło się nieco nostalgicznie, ale nie na długo, gdyż tym sposobem dochodzimy do materiału, który zamieściłem na samym początku. "Studio miniatur muzycznych" to dla mnie coś więcej niż bity i rymy - a akurat z bitów jestem niesamowicie dumny - to też próba mojej odwagi i... inteligencji. I tak wracamy do postawionego w tytule pytania.

Hip-hop na pewno tworzą ludzie inteligentni - jestem przekonany o tym, że nawet Lil Jon jest na swój sposób inteligentny, skoro odniósł tak niebywały komercyjny sukces. A co z odbiorcami? Prawie cała współczesna muzyka rozrywkowa jest oparta na bitach. Utwory hip-hopowe (można dodać: dobre utwory hip-hopowe) wyróżniają się tym, że bity są w nich skomponowane w sposób świadczący o wielkiej wyobraźni, wiedzy i zręczności twórców. To coś niedostępnego dla muzyków, a co za tym idzie słuchaczy elektroniki czy popu. W połączeniu z niebanalnymi tekstami sprawia to, że hip-hop jest jednym z najlepszych możliwych do słuchania obecnie stylów muzycznych.

I nie myślcie, że Wam w ten sposób słodzę!